Železniční most je po proudu řeky čtvrtým pražským mostem přes Vltavu. Jeho obecné označení „železniční most“ se natolik vžilo, že už bývá považováno za jeho vlastní, ačkoli žádné oficiální jméno nemá. Podle lokality se mu někdy také říká „vyšehradský most“. Železniční most propojuje pravobřežní Výtoň pod Vyšehradem s levobřežním Hořejším nábřežím, respektive pravobřežní Hlavní nádraží s levobřežním Smíchovským nádražím.
První železniční most, který zde stával, byl pouze jednokolejný. V celkové délce 196,3 m spočíval na třech pilířích a měl pět oblouků. Byl již vyrobený z oceli. Dnešní most pochází z let 1900 - 1901 a jedná se o most dvoukolejný. Je tvořen třemi nosníky s rozpětím 69,9 m a je široký je 8,1 m. Po obou stranách má připojené chodníky pro pěší. Je zajímavé, že při zavedení pravostranného silničního provozu v Praze v roce 1939 byly pěší povinni používat na tomto a ještě na dalších vltavských mostech levý chodník.
Už delší dobu se uvažuje o nahrazení současného mostu mostem zcela novým. Ten by mohly využívat nejen vlaky, ale i auta, chodci a cyklisté. Je otázkou kdy, jak a zda vůbec bude tento záměr zrealizován.
Tento most a další pražské památky si budete moci prohlédnout pouze na plavbách delších než hodina.